“Heb je een paar minuten de tijd om wat korte vragen te beantwoorden?”
Voor veel mensen is dit een vraag waar ze spontaan jeuk van krijgen (inclusief mezelf). Vooral als hij wordt gesteld door iemand op straat met formuliertjes tussen een klapper.
We voelen ons onderbroken in wat we aan het doen waren, opgejaagd. Of we zijn bang dat we iets krijgen aangesmeerd. Hoe dan ook: ons hoofd staat er niet naar. En het liefst willen we er zo snel mogelijk weer vanaf. Dus we geven wat gehaaste antwoorden. Of we lopen in vlotte pas verder onder het mom “geen tijd”.
“Zou je misschien een korte review willen schrijven voor op mijn website?”
Komt deze je ook bekend voor? Dit is namelijk de ondernemersvariant van de eerste vraag. Omdat je deze vraag hoogstwaarschijnlijk pas stelt nádat je met je klant hebt gewerkt zal bij de meeste klanten de eerste reactie gelukkig niet zijn om hard van je weg te rennen.
Toch levert deze vraag je niet altijd de gewenste reacties op. En dat is jammer. Want goede reviews hebben een positief effect op potentiële klanten. Je kunt zelf nog zo goed vertellen wat jou en je bedrijf geweldig maakt. Maar niets haalt een twijfelende potentiële klant beter over de streep dan echte klanten die ambassadeurs zijn voor jouw werk.
Waarom je reviews een make-over kunnen gebruiken
Je klant heeft het druk met allerlei andere dingen dan jouw bedrijf. En dan schiet het zelf moeten bedenken van een review er vaak bij in, zelfs nadat jij er herhaaldelijk om heb gevraagd.
En wanneer je dan wel een stukje tekst ontvangt is de kans vervolgens groot dat je…
- … er niet in terugleest wat je had gehoopt;
- …een zakelijk klinkend stukje tekst krijgt dat er niet echt tussenuit springt.
Dat kan anders. Gelukkig is er goed nieuws: jij kunt je klanten helpen om precies die reviews te schrijven die echt voor jou werken.
Hoe vraag je klanten om een review?
Je klanten vragen om “een stukje tekst te schrijven voor je website” is een beetje als iemand vragen om on the spot een spreekbeurt te houden zonder zich voor te bereiden. Het voelt vooral ongemakkelijk en levert instant black-outs op.
Buiten dat de ervaring met jou en je bedrijf erg leuk was, is het voor klanten vaak moeilijk om daar zonder sturing een tekst over te moeten schrijven. En dan moet die tekst ook nog leuk zijn en anderen aanspreken. Genoeg reden voor een spontane writer’s block.
Daarom is het van belang om het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om jou de reviews te geven die jij nodig hebt. Reviews die potentiële klanten – ookwel prospects – overhalen om met jou in zee te gaan. Een goede aanpak is bijvoorbeeld:
Hallo ___!
Ik ben blij om te horen dat je zo tevreden bent met je foto’s/mijn product/het resultaat van onze samenwerking /___. Mijn toekomstige klanten zijn enorm geholpen wanneer ze zich comfortabel genoeg voelen om mij in te huren. Het is daarom erg belangrijk voor me om positieve ervaringen zoals die van jou te kunnen delen. Zou je me hiermee willen helpen door drie korte vragen voor me te beantwoorden? Dit kost je slechts één á twee minuten van je tijd.
Wees niet bang dat je hiermee opdringerig overkomt naar je klant. De meeste mensen zijn meer dan bereid om anderen te helpen. Het lezen van positieve reviews geeft ons nou eenmaal een vertrouwder gevoel voordat we besluiten iemand in te huren. Maak je klant dus vooral duidelijk dat:
- …ze jou en een heleboel anderen (je potentiële klanten) hier enorm mee helpen;
- …het een kleine moeite is die weinig tijd van ze vraagt (een zo kort mogelijke tijdsinschatting geven is hierbij belangrijk).
Tekst gaat verder onder advertentie.
Hoe verzamel je reviews?
Je kunt je reviews verzamelen op allerlei manieren. Je kunt je klanten opbellen en een kort gesprekje met ze voeren waarin je door kunt vragen en sneller persoonlijke reacties krijgt. Of je stuurt je klanten bijvoorbeeld een link naar een formulier op je website, Google Forms of één van de vele andere aanbieders van online formulieren. Iedere manier heeft zo zijn voor- en nadelen. Het belangrijkst is dat je een manier kiest die past bij jou en je werk en die past binnen de tijd die je ervoor over hebt.
Het voordeel van een vaste structuur of formulier is dat het je de minste tijd kost en dat je het in één handeling kunt toezenden naar al je voormalige klanten.
Ofwel: daar kun je vandaag nog mee aan de slag!
3 vragen om goede, persoonlijke reviews te krijgen
Nu je weet hoe je je klanten kunt benaderen voor een review gaan we verder met dé drie vragen om reviews te krijgen die een vertrouwd gevoel oproepen bij potentiële klanten.
Vraag 1: Wat was je grootste angst of zorg voordat je mij inhuurde? Kwam die angst uit, of juist niet?
Jouw product of dienst kan nog zo goed zijn, die klant gaat niets kopen als er geen gevoel van vertrouwen is of als er nog teveel twijfels zijn. Als ze bang zijn dat zij vast niet zo mooi op de foto staan als de mensen in je portfolio. Als zij zeker weer die uitzondering zijn waarvan jij echt geen mooie foto’s kunt maken. Of als je net zult zien dat juist hun kinderen de hele familieshoot terroriseren.
Door te laten zien dat andere potentiële klanten dezelfde angst hadden en jij die angst hebt kunnen wegnemen geven je reviews een vertrouwd en geruststellend gevoel af. Niets is zo’n opluchting als lezen dat andere klanten met dezelfde zorgen zaten die achteraf niet bleken te zijn uitgekomen.
Vraag 2: Wat was je favoriete gedeelte van de fotoshoot/ervaring/___ en waarom?
Voortbordurend op de eerste vraag wil je zo specifiek mogelijk weten wat er nou precies zo prettig was aan werken met jou volgens je klant. “Het was zo gezellig” of “de foto’s zijn zo mooi” is daarbij niet specifiek genoeg. Potentiële klanten willen weten waarom jij óók voor hen de ideale match bent.
De ouder die onzeker is over hoe de kinderen zich zullen gedragen tijdens een familieshoot is geholpen door te lezen dat jij samen met de kinderen de leukste spelletjes deed waardoor ze met buikpijn van het lachen weer in de auto stapten na afloop. En dat alles terwijl de ouders er ook nog eens op hun mooist en meest ontspannen op staan.
De prospect die zichzelf niet fotogeniek genoeg vindt is weer geholpen door te lezen over de klant die enorm verrast was dat hij/zij zo prachtig op de foto kan staan, ondanks een kritische blik op foto’s van zichzelf.
Precies die specifieke voorbeelden nemen twijfels weg en laten je potentiële klanten een zucht van opluchting slaken: óók ik kan zulke foto’s van mezelf hebben. Bovendien klinken je reviews hierdoor meteen menselijk en geloofwaardig.
Als je zelf bepaalde zaken in je review terug wilt zien kun je deze vraag ook aanpassen door te vragen wat je klant van ___ (vul hier elk specifiek onderdeel van je proces/product in) vond en waarom. Hoe specifieker jij bent, hoe meer je gericht kunt vragen naar datgene wat jou eigen maakt: jouw unique selling points.
Vraag 3: Als je me zou aanraden aan je beste vriend(in), wat zou je dan over me zeggen?
Wanneer je mensen de opdracht geeft om iets te schrijven of vooral typen gebeurt er iets opvallends: ze gaan dieper nadenken over hun woorden en daarmee wordt hun geschreven tekst onbedoeld vaak een stuk formeler.
In plaats van een algemene, zakelijke omschrijving van jou en je werk wil je liever dat je huidige klanten tegen je potentiële klanten over je praten alsof ze tegen een goede bekende praten.
Ten eerste omdat je je vrienden geen rotzooi aanraadt. Dus als iemand je persoonlijk iets aanbeveelt moét het wel goed zijn, toch? Ten tweede omdat je zo een zakelijke toon vermijdt. Met deze vraag nodig je je klant uit om zich in te leven in een situatie waarin ze jou op een persoonlijke manier zouden aanbevelen.
Pluspunt is dat ze meteen hebben nagedacht over wat te zeggen wanneer ze jou daadwerkelijk gaan aanbevelen in hun directe omgeving.
Geslaagde en minder geslaagde reviews: twee voorbeelden
“Werken met Lotte was erg leuk. Het was een hele gezellige middag en we zijn superblij met onze foto’s. Ze zijn prachtig geworden!”
“Wat hebben we het naar ons zin gehad met Lotte. Ondanks onze zenuwen wist ze ons meteen op ons gemak te stellen. Ze gaf ons kleine opdrachten waar we af en toe heel hard om moesten lachen. En dat plezier zie je ook echt terug in onze foto’s. De liefde straalt er vanaf. Voor spontane en ongedwongen foto’s moet je bij Lotte zijn!”
Mooie foto’s, die hebben je potentiële klanten in je portfolio als het goed is al genoeg gezien. En wat een gezellige dag inhoudt is voor iedereen anders.
Klanten willen teruglezen wat ze kunnen verwachten tijdens het werken met jou en hoe dat eruitziet. Het liefst zo specifiek mogelijk. Ze kunnen dan voor zichzelf een prima inschatting maken of jij inderdaad bij hun definitie van een gezellige dag past.
Kijk nog eens naar de twee bovenstaande voorbeelden van reviews. Welke zou je het liefst willen ontvangen? En welke heb je tot nu toe vooral gekregen?
Checklist voor topreviews
Bevat een review de volgende 3 elementen? Dan zit je altijd goed.
1. Zorg/angst/vrees versus wat er daadwerkelijk gebeurde.
2. Concrete voorbeelden die tot de verbeelding spreken.
3. Een warme menselijke toon in plaats van zakelijk taalgebruik.
Je kunt de drie vragen natuurlijk helemaal aanpassen aan jouw eigen bedrijf en voorkeuren. Maar wanneer je de drie bovenstaande elementen erin verwerkt zit je zeker goed.
Dus, waar wacht je nog op? Aan de slag met jouw eigen drie vragen!
Afbeelding gebruikt onder licentie van Shutterstock.com.