“Denk je dat mijn hoofd in deze tv past?” Claudia appte me een foto van een ouderwetse televisie waar ze de beeldbuis al uit had gehaald. Een jaar eerder stuurde ze me foto’s van haar eerste poging om zelf met tape spaceboots te maken voor een futuristische fotoshoot. De metallic outfit, pruik en ledlampen waren inmiddels ook binnengekomen. Wat begon als een uitgebreid Pinterest moodboard gingen we dan eindelijk tot uitvoering brengen.
Een kleine fotostudio aan huis inrichten voor een fotoshoot
De eerste uitdaging was om mijn kersverse studioruimte aan huis om te toveren tot een volledig witte ruimte. Het liefst zonder daarbij een achtergrondsysteem met papier of doeken te hoeven gebruiken. De muren waren al wit, nu alleen de vloer nog. De oplossing daarin vond ik in enkele meters goedkoop wit tafelzeil van de Jysk. Deze maakte ik met witte tape vast aan de vloer en voilá: een witte vloer. Eventuele lijnen of naden zijn prima weg te werken in Photoshop.
Welke ledlamp is het beste voor fotografie?
Wat betreft gekleurde ledverlichting is er een ruime keuze aan lampen. Welke de beste keuze voor jou is, is dan ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf gebruik ik de Aputure Amaran AL-MC RGBWW. Deze kleine krachtpatser is magnetisch, van broekzakformaat en via een app op je telefoon te bedienen. In een handomdraai creëer je ruim 36.000 kleuren en verschillende lichteffecten. Deze bevalt zo goed dat ik er inmiddels meerdere van in mijn bezit heb. (En nee, ik word niet door Aputure gesponsord.) Dit is in mijn ogen een ideale toevoeging in de cameratas van menig fotograaf, videograaf of vlogger.
Lichtopstellingen maken met ledlampen
Een voordeel van werken met direct licht in plaats van flitslicht is dat je meteen kunt zien hoe datgene wat je doet eruit komt te zien. Je kunt gemakkelijk met de lampen schuiven en de kleur of intensiteit veranderen en live zien wat dat met je foto doet. Bij deze fotoshoot hebben we meerdere lichtopstellingen uitgeprobeerd.
Belichting van beide zijkanten
Door de lampen aan weerszijden van je model te plaatsen kun je spelen met verschillende kleuren en verlopen. De afstand tussen de lampen en het model bepaalt de intensiteit van de kleur. Door de lampen iets meer naar de zijkant of juist de voorkant van het model te plaatsen kun je tevens spelen met hoe hard het verloop is tussen beide kleuren. Dat verloop zie je in onderstaande foto’s met name bij het gezicht.
Tegenlicht
Door één lamp achter het model te plaatsen verandert de hele ruimte. Het model en de lamp staan op onderstaande foto’s precies in een hoek van de kamer. Maar door het tegenlicht ontstaat er een idee van diepte, waardoor de ruimte een andere dimensie krijgt.
De lamp bevestigd aan het model
In de laatste lichtopstelling gebruikten we één lamp ingesteld op blauw licht op een statief dat van wat verderaf de gehele kamer in blauw licht hulde. Het andere licht gebruikten we om het model een soort roze hart te geven, samen met wat losse kabels die we hadden liggen van de televisie.
Bewegingsonscherpte met het shutter drag effect
Het werken in deze setting biedt meteen een goede gelegenheid om te experimenteren met je camera-instellingen. Shutter drag is daarom een leuk effect om toe te passen. Hoe lager de sluitertijd die je gebruikt, hoe meer bewegingsonscherpte je namelijk in je foto krijgt. Hoewel je dit soort onscherpte bij veel soorten fotografie natuurlijk juist wilt voorkomen, kun je het ook bewust inzetten om een creatief effect aan je beeld mee te geven. Hieronder vind je een aantal voorbeelden met de daarbij gebruikte camera-instellingen.
Handig om te weten: zorg dat je onderwerp punten heeft waar highlights zitten. Door bijvoorbeeld een lamp zo te plaatsen dat er hooglichten te zien zijn op de huid of de kleding. Deze lichtpuntjes worden namelijk geaccentueerd door het gebruik van shutter drag en vormen de lichtstrepen die je in beeld ziet.
Je hoeft trouwens geen enorme toeren uit te halen met je camerabeweging voor dit effect. Het gaat meer om strakke, subtiele bewegingen waarmee je in verschillende richtingen kunt experimenteren. Bij al deze beelden heb ik de camera zelf bewogen, maar je kunt ook je model laten bewegen om weer een heel ander effect te krijgen.
Bij de twee foto’s hierboven heb ik naast de ledlampen gebruik gemaakt van een flitser met octabox om het model licht in te flitsen. Hiermee creëer je weer net een ander effect bij het gebruik van shutter drag, omdat je het model met de flits als het ware “bevriest”.
Wil je een indruk van de rest van de fotoshoot? Ik maakte voor Instagram een korte video achter de schermen.