Clubhouse is trending. En dat komt niet alleen doordat heel social medialand ontplofte nadat Elon Musk tweette over dit opkomende platform. De vraag naar invites om binnen te komen rijst de pan uit en de gewilde uitnodigingen worden zelfs te koop aangeboden. Wat is Clubhouse nou precies? Wat kun je ermee? En belangrijker: hoe kom je binnen? Hier lees je alles wat je moet weten.
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een audio-only app die momenteel alleen nog te verkrijgen is via de Appstore. Daarmee is het platform nu enkel nog toegankelijk voor iPhonegebruikers (op de iPad werkt het overigens ook). Bedenkers Paul Davison en Rohan Seth hebben dit vanaf het begin, vroeg in 2020, bewust zo gedaan. Zij willen de app eerst zo bug-vrij mogelijk opstarten voordat deze voor iedereen beschikbaar wordt.
De app zelf biedt een platform dat volledig gericht is op live audio. Er worden geen opnames gemaakt – dit is ook niet toegestaan. Binnen de app heb je verschillende ruimtes waarin sprekers en luisteraars actief zijn zonder beeld. Er is enkel een profielfoto zichtbaar die zelf in te stellen is.
Je kunt de app ook wel vergelijken met één grote live podcast over de meest uiteenlopende onderwerpen. Waarom dat zo interessant is vertel ik je verderop in dit artikel. Laten we eerst één van de meest prangende vragen beantwoorden: hoe kom je binnen?
Hoe kom ik binnen in Clubhouse?
Clubhouse is momenteel alleen nog te downloaden via de Appstore. Het is de bedoeling om de app zo snel mogelijk uit te rollen naar een breder publiek zodat bijvoorbeeld ook Androidgebruikers kunnen meedoen.
Wanneer je de app hebt geïnstalleerd kun je je met behulp van je telefoonnummer aanmelden om alvast een gebruikersnaam te reserveren. Van daaruit kun je twee dingen doen:
1. Je wacht af. Door het reserveren van je gebruikersnaam kom je op een wachtlijst. De wachttijd varieert van enkele uren of dagen tot soms weken. Er zijn gebruikers die aangeven dat mensen in hun telefoonboek de melding kregen of zij een vriend wilden binnenlaten zonder dat daar een aparte uitnodiging voor nodig was.
2. Wil je liever niet wachten? Dan kun je proberen om binnen te komen met een invite. Deze uitnodiging kun je krijgen van iemand die jou deze toestuurt, maar ze worden ook online aangeboden in bijvoorbeeld Facebookgroepen. Deze invites zijn zeer gewild en worden zelfs online verkocht voor bedragen die oplopen tot rond de 70 Euro.
Hoe kom ik aan een invite voor Clubhouse?
Uitnodigen voor Clubhouse verloopt via een smsbericht, dus degene die jou uitnodigt heeft wel jouw telefoonnummer nodig. Ook komt bij jouw profiel de naam te staan van degene die jou heeft uitgenodigd. Dit is dan ook een goede reden om verstandig om te gaan met wie je uitnodigt. Wanneer jij iemand uitnodigt die zich op het platform misdraagt dan is jouw naam immers aan diegene verbonden.
Zodra je binnen bent krijg je zelf ook één of twee invites om te verdelen. Naarmate je langer actief bent in de app komen daar zo nu en dan nieuwe uitnodigingen bij. Hiermee kun je anderen weer op dezelfde wijze uitnodigen als hierboven.
Tekst gaat verder onder advertentie.
Hoe werkt Clubhouse?
Eenmaal binnen in Clubhouse kun je mensen uit je telefoonboek die al binnen de app actief zijn volgen, maar ook gebruikers buiten je eigen contacten. Daarnaast kun je op verschillende gebieden je interesses aangeven. Dit varieert van verschillende talen en sporten tot allerlei beroepen, vormen van vrijetijdsbesteding en soorten entertainment. Maar ook klimaat, LGBTQ en Cryptomarketing zijn ruim vertegenwoordigd. Kortom: het aantal onderwerpen is eindeloos. Letterlijk. “Grownupping”, lama’s, zen yogagroepen… Say what?
Naarmate je meer mensen volgt krijg je ook meer verschillende gespreksruimtes te zien en daarmee kun je je interesses verbreden. Het algoritme beloont je als het ware met meer mogelijkheden naarmate je meer mensen volgt. Binnen de app wordt dit ookwel de corridor genoemd, een spreekwoordelijke gang waarin je rondloopt en rooms met gesprekken vindt.
Deze rooms zijn kamers met zogenaamde praatgroepen. De kamers worden opgestart door één of meerdere personen die een gesprek aangaan over een bepaald onderwerp. Andere mensen kunnen de kamer binnengaan en zich aansluiten. Er zijn rooms met een paar mensen maar ook met honderden of zelfs meer dan duizend deelnemers. Je kunt ook zelf een room beginnen en die openbaar, enkel voor je volgers of besloten maken.
Wil je meepraten in een room? Met één druk op een knop kun je je hand opsteken om mee te doen als spreker. Degene die de groep gestart is kan hiervoor vervolgens toestemming geven. Maar spreken is niet verplicht. Wil je liever alleen meeluisteren? Dat kan ook.
Naast rooms kun je je aanmelden bij clubs, waardoor je toegang kunt krijgen tot rooms die enkel toegankelijk zijn voor leden van deze clubs. Een leuk voorbeeld van een interessante club voor fotografen is Behind The Lens, waar op verschillende dagen en tijden over allerlei uiteenlopende en interessante aan fotografie gerelateerde onderwerpen wordt gediscussieerd.
In één kamer met Oprah Winfrey en Elon Musk
Bij de aanmelding wordt gevraagd naar je naam met de melding “Iedereen gebruikt hier zijn/haar eigen naam.” En dat is ook wat opvalt binnen de app. Soms zie je artiestennamen voorbijkomen, maar vrijwel iedereen in de app presenteert zich als zichzelf. Je kunt er dus ook Hollywoodsterren en andere grote namen tegen het lijf lopen. Oprah Winfrey, Elon Musk maar ook Ashton Kutcher en Jared Leto zijn een aantal mensen waarmee je je zomaar in één kamer kunt bevinden door simpelweg de juiste room binnen te wandelen.
Clubhouse is eigenlijk één grote cocktailparty waar jij tussen het geroezemoes op zoek kunt naar de gesprekken en mensen die jou interesseren. In de tussentijd kun je je was opvouwen, je mail bijwerken of de Instagram- en Twitterprofielen van andere mensen in de kamer bekijken. De app blijft op de achtergrond gewoon doordraaien. Het leuke is dat wanneer je actief bent ook anderen in de room jouw profielen gaan bekijken en volgen. Daarmee kun je meteen je eigen netwerk flink uitbreiden.
Waarom is Clubhouse interessant?
Het feit dat het een nieuw platform is dat flink doorgroeit maakt Clubhouse een heerlijk tijdverdrijf, zeker in tijden van lockdown. Het invite-principe geeft ook een beetje het gevoel alsof je bij een exclusieve club kunt horen. Maar dat is niet de enige reden waarom Clubhouse interessant is.
Het uitwisselen van kennis door middel van niet terug te beluisteren live audio maakt dat je toch steeds weer terug wilt keren naar de app. Wat wordt er deze keer besproken? Wie zitten er allemaal in welke room? En wat kan ik bijleren? Of bijdragen?
Eén ding is duidelijk: dit platform gaat een heleboel nieuwe ontwikkelingen doormaken. En daar zijn we met zijn allen reuze benieuwd naar.
Coverafbeelding: Yalcin Sonat, gebruikt onder licentie van Shutterstock.com