Er is enorm veel te lezen. Er is tegenwoordig bijna geen onderwerp meer waarover géén boek is geschreven. Maar welke boeken zijn nou de moeite waard om te lezen? En waar heb je echt iets aan als je ondernemer en/of fotograaf bent? Onder deze post vind je een groeiende bibliotheek met boeken die de moeite waard zijn om te lezen. Of je nu graag leest over fotograferen, nabewerken, marketing of gewoon geïnspireerd wilt worden door de mooiste beelden: hier vind je de beste aanbevelingen.*
De beste boeken over fotografie
Chroma – Nick Fancher (Engelstalig)
Werken met licht is cruciaal als fotograaf. De mogelijkheid om licht te vormen om jouw visie tot leven te brengen kan een beeld maken of breken. Echter wordt er vaak gesproken over de kwaliteit en kwantiteit van het licht dat in foto’s wordt gebruikt. Er is echter nog een derde – zeer belangrijke – factor die van invloed is op het gebruikte licht: de kleur ervan. In Chroma: A Photographer’s Guide to Lighting with Color helpt Nick Fancher je om licht nog beter te begrijpen en bewust in te zetten. Hij geeft hierbij zijn eigen technieken prijs en laat je aan de hand van velerlei voorbeelden en prachtige foto’s zien hoe je nog creatiever kunt omgaan met licht.
The Photographers’ Guide to Posing – Lindsay Adler (Engelstalig)
Wanneer je mensen fotografeert kun je een ideale compositie, het perfecte licht en de juiste camera-instellingen hebben, maar als je onderwerp een ongemakkelijke pose heeft belandt je foto niet bij je eindselectie. Kennis van poseren is een cruciale skill om als fotograaf te hebben. Of het nu gaat om het poseren van mannen, vrouwen, koppels of groepen in verschillende maten: dit dikke naslagwerk van Lindsay Adler biedt alle handvatten die je nodig hebt om je foto’s poseertechnisch naar een hoger niveau te tillen.
De beste boeken over marketing
Online invloed – Bas Wouters en Joris Groen
Hoe maak je van kijkers kopers? En van afhakers aanhakers? Door het slim toepassen van gedragspsychologie haal je veel meer resultaat uit je website, app of online campagne. Psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters leggen haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt, en waarom.
IJs verkopen aan eskimo’s – Pacelle van Goethem
Hét Nederlandse standaardwerk over overtuigen! In ‘IJs verkopen aan eskimo’s’ biedt Pacelle van Goethem een revolutionair model, inzicht in de psychologie van overtuigen, gebaseerd op hersenonderzoek en haar voortdurende onderzoek naar de best practices. Wat geeft persoonlijke overtuigingskracht? Wat maakt ideeën overtuigend? Overtuigen lijkt pure magie, maar wordt in dit boek feilloos ontrafeld tot één geheim. Van Goethem beschrijft in dit boek precies wat nodig is om onweerstaanbaar te worden. Deze jarenlange bestseller is volledig herzien en geactualiseerd met nieuwe inzichten, voorbeelden en nog meer praktische tips. Pacelle van Goethem geldt als Nederlands bekendste stem- en overtuigexpert. Zij doet onderzoek, geeft lezingen en adviseert.
De plakfactor – Chip Heath en Dan Heath
Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? En hoe verbeter je de kansen van waardevolle ideeën? In De plakfactor leggen Chip en Dan Heath uit hoe je de kleefkracht van ideeën kunt versterken. Deze onmisbare gids laat zien dat ‘sticky’ ideeën hun kracht ontlenen aan zes belangrijke eigenschappen, die ook jij kunt leren beheersen.
Geef nooit korting! – Jos Burgers
In Geef nooit korting! laat Jos Burgers aan de hand van 31 prikkelende adviezen zien hoe u het best met prijsdruk kunt omgaan. Op een luchtige manier beschrijft hij hoe u prijsdruk voorkomt en tegengaat. Want lage prijzen zijn geen vaststaand feit. En onze eigen invloed op de prijs is veel groter dan we vaak denken. Ontdek dat er vele manieren zijn om in de dagelijkse praktijk aan prijsdruk te ontsnappen. Wees trots op de prijzen die u voor uw producten en diensten vraagt. Realiseer u hoe waardevol u bent voor uw klanten en laat u niet gek maken. Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als u dat zelf ook vindt!
Maak ze gek! – Aartjan van Erkel
Veel ondernemers klagen dat ze te weinig klanten binnenhalen via internet. Verrassend, want de online bestedingen groeien gigantisch. Voorkom dat je concurrenten met jouw klanten aan de haal gaan. Onderscheid jezelf met superaantrekkelijke marketing op internet!
Wat zou er met je bedrijf gebeuren als je websitebezoekers wildenthousiast worden en de link naar iedereen doorsturen? Als duizenden mensen zich spontaan aanmelden voor je nieuwsbrief? Zou dat extra omzet opleveren?
Dit artikel wordt regelmatig aangevuld.
* Geen van de aanbevolen boeken in dit artikel is gesponsord. Aanbevelingen zijn enkel vanuit eigen ervaring.
De links in dit artikel zijn zogenaamde affiliate links. Wanneer je via één van deze links iets bestelt steun je daarmee de tijd en liefde die in deze website vol gratis tips wordt gestoken. Ik ontvang namelijk een kleine commissie over de aanschaf. Jij merkt er in de prijs niets van, want die verandert niet. Het kost je dus niets extra, maar je steunt er wel een gedreven ondernemer mee. Dankjewel daarvoor!