Leuk, zo’n blog op je website. En uitermate handig voor je vindbaarheid in zoekmachines. Maar waar moet je nou in vredesnaam over vertellen naast het laten zien van je meest recente werk?
Met deze 15 blogtips heb je altijd iets om over te vertellen op je blog. Geen blog om op te posten? In handomdraai tover je dezelfde content om in posts, stories of video’s voor je social media.
Ga direct aan de slag met je blog met de volgende tips:
1. VERTEL OVER JOUW “WAAROM”
Wanneer het om onze passie gaat, dan kunnen we daar vaak úúúren over doorpraten. Zet jouw verhaal om in een post voor op je blog of maak er een video van voor op je social mediakanalen. We vinden het namelijk heel interessant om te lezen over anderen en hoe zij hun passie hebben ontdekt.
2. HIGHLIGHT DE MOOISTE FOTOSHOOTLOCATIES IN JOUW STAD
Dit is niet alleen goed voor je vindbaarheid in zoekmachines (je maakt jezelf beter vindbaar in je eigen omgeving). Het biedt klanten ook inspiratie voor de mogelijkheden die ze met jou hebben qua geschikte locaties.
3. VERTEL OVER JE FAVORIETE GEAR
Laat zien wat er in je cameratas zit en deel welke gear je het liefst gebruikt en waarom.
4. LEG JE WORKFLOW UIT – VAN BEGIN TOT AFLEVERING
Niets is zo’n domper als een fotosessie die achteraf blijkt tegen te vallen. Geef jezelf en potentiële klanten een zo soepel mogelijke ervaring met behulp van een stukje verwachtingsmanagement. Dat doe je door je klant mee te nemen in wat er gebeurt vanaf het moment dat ze contact met je opnemen totdat zij hun eindproduct(en) in handen hebben.
5. LAAT JE WERKPLEK ZIEN
Laat zien waar jij je werk maakt. Heb je een studioruimte? Een favoriete plek om te fotograferen? Of heb je een superfijne werkplek waar je je foto’s nabewerkt? Bied eens een kijkje behind the scenes. Ook dit biedt vertrouwen doordat klanten kunnen zien waar alles gaat plaatsvinden.
6. BIED STYLINGTIPS VOOR JE FOTOSESSIES (HALLO IDEALE KLANT!)
,,Wat voor kleding moet ik aandoen voor mijn fotoshoot?” Dit vormt vaak de nummer één stressfactor voor klanten. Daarnaast weet jij als fotograaf als geen ander welke styling en kleuren voor jou het fijnst werken op beeld (en ook vooral wat niet). Bonus is dat je klanten gaat aantrekken zichzelf herkennen in jouw stylingvoorbeelden.
7. DEEL JE FOTOGRAFIE BUCKETLIST
Altijd al willen fotograferen op een hele gave locatie? Of willen werken met een specifieke look of een bepaald model? Deel wat er nog op jouw bucketlist staat met betrekking tot fotografie. Je weet maar nooit of je wordt gevonden door iemand die wil meehelpen aan jouw idee.
Tekst gaat verder onder advertentie.
8. TOON EEN FOTO VAN TOEN JE NET BEGON VERSUS HOE JE WERK ER NU UITZIET
Laat je groei door de jaren heen zien met een fotografische trip down memory lane. Het toont hoe ver je nu bent gekomen en hoeveel ervaring je inmiddels hebt opgedaan in jouw vakgebied.
9. DEEL JE FAVORIETE HERINNERING OVER FOTOGRAFIE
Zoveel foto’s als je in je portfolio hebt, zoveel verhalen heb je ook achter die foto’s. En dat gaat veel verder dan enkel een fotogallery laten zien in een blogpost. Foto’s zetten een verhaal vaak kracht bij, maar dit werkt ook prima andersom. Vertel daarom de verhalen achter jouw favoriete beelden.
10. TOON JE BEWERKINGSPROCES MET EEN VOOR- EN NA-FOTO
Bied een inkijkje in wat er komt kijken bij het nabewerken van jouw foto’s. Zo zien klanten het werk dat jij in hun foto’s stopt. Dat helpt ze om jouw werk nog beter op waarde te kunnen schatten. (En hopelijk weerhoudt het ze meteen ervan om je foto’s online te plaatsen met een filter eroverheen.)
11. VERTEL OVER DE BESTE TIJDSTIPPEN OM TE FOTOGRAFEREN
Geef klanten informatie over momenten op de dag waarop jij het beste licht hebt voor je foto’s. Laat eventueel voorbeelden uit je eigen werk zien. Zo help je klanten om erop te vertrouwen dat jij het beste tijdstip kunt inschatten voor de look waar zij naar op zoek zijn.
12. MAAK EEN POST OVER JE FAVORIETE FOTO’S
Verzamel je persoonlijke favorieten, vertel de verhalen achter de foto’s en waarom je ze zo mooi vindt. (Vergeet geen alt-tags toe te voegen aan je foto’s.)
13. DEEL EEN PINTERESTBORD TER INSPIRATIE
Heb je Pinterestborden voor zaken die met je fotografie te maken hebben? Deel ze om zo potentiële klanten te inspireren en voorbeelden te geven van wat jij met ze zou willen maken. Je kunt er alle kanten mee op: van borden over stylingtips, manieren om afdrukken mooi in huis op te hangen tot moodboards met looks die jij graag zou willen uitwerken met je ideale klant.
14. GEEF POSEERTIPS
Wanneer je vóór de camera staat in plaats van erachter heb je vaak geen idee hoe datgene wat je doet op beeld uitkomt. Laat merken dat jij als professional genoeg tips hebt voor flatteuze poses die ervoor zorgen dat jouw klanten zich zelfverzekerd voelen en er op hun best uitzien.
15. BLOG OVER VRAGEN OF ZORGEN VAN KLANTEN
Het wegnemen van zorgen en het beantwoorden van de juiste vragen maakt van websitebezoekers klanten. Verzamel de meest gestelde vragen van je eerdere klanten of vraag ze om een testimonial voor je te schrijven. Precies hun antwoorden kun je gebruiken om nieuwe potentiële klanten gerust te stellen: bij jou zijn ze aan het juiste adres. Jouw vorige klanten onderschrijven dat ook nog eens in hun topreviews over jou.
Zoals je hierboven ziet hoeft het maken van blogcontent als fotograaf helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vooral wanneer je je richt op vragen of onzekerheden van potentiële klanten en daarbij ook een stukje van jezelf en jouw proces laat zien. Met de bovenstaande onderwerpen kun je meteen aan de slag. Dus waar wacht je nog op?