Alt-tags… ik had er nog nooit van gehoord. Inmiddels heb ik het toevoegen van alt-tags (ookwel alternatieve tekst) aan afbeeldingen op mijn websites tot een gewoonte gemaakt. Je loopt namelijk een hoop mis wanneer je ze niet gebruikt. Daarnaast is het een handeling die je ook nog eens nauwelijks tijd kost.
Wat zijn alt-tags?
Denk even aan je vindbaarheid op bijvoorbeeld Instagram. Hoe zorg je dat je posts daar vindbaar zijn? Dat doe je onder andere door het gebruik van #hastags. Die pas je aan op wat er in de post te zien is en op de onderwerpen waarop anderen jou moeten kunnen vinden. Hetzelfde doe je als het goed is ook voor de tekst op je website en in je blogposts. Maar dan door middel van het toevoegen van de juiste zoekwoorden om zo je website SEO-proof te maken.
Zoekmachines zijn voornamelijk gericht op zoektermen en daarmee dus voornamelijk op tekst. Afbeeldingen zijn voor zoekmachines lastiger te indexeren. Daarom kun je zoekmachines een handje helpen door bij je afbeeldingen aan te geven wat erop te zien is. En nog belangrijker: waarop je gevonden wilt worden door je ideale klant of bezoeker.
Waarom zijn alt-tags belangrijk om te gebruiken?
1. Een alt-tag vormt letterlijk een “alternatieve tekst” voor je afbeelding. Deze tekst wordt getoond als vervangende omschrijving wanneer de afbeelding zelf niet geladen kan worden.
2. De tekst in een alt-tag kan worden uitgesproken met behulp van speciale software om duidelijk te maken wat er op een afbeelding te zien is. Dit verbetert de toegankelijkheid van je website voor blinden en slechtzienden.
3. Zoekmachines gebruiken onder andere de alt-tags en de bestandsnaam om te bepalen wat er op de afbeelding te zien is, en daarmee dus ook op welke zoekwoorden de afbeelding gevonden wordt.
Met name dat laatste punt is voor de vindbaarheid van jouw website belangrijk. Een zoekmachine gebruikt die omschrijving namelijk óók om te bepalen wat de relatie is tussen de afbeelding en de tekst die eromheen staat. En die content wordt vervolgens geïndexeerd in de zoekresultaten waarin jouw website moet verschijnen. Het liefst bovenaan in de zoekresultaten natuurlijk.
Hoe kun je alt-tags toevoegen aan een afbeelding?
Alt-tags toevoegen kan op verschillende manieren. Er zijn plugins die het automatisch voor je doen, maar je kunt ook gemakkelijk handmatig een alternatieve tekst toevoegen in WordPress bijvoorbeeld. Daarnaast kun je de alt-tags ook aanpassen in de html-code van je website. Hieronder ga ik in op het toevoegen van deze tags in WordPress. Werk jij niet met WordPress? Zoek dan eens in Google hoe je voor jouw website deze tags kunt toevoegen.
Alt-tags toevoegen in WordPress
Wanneer je met WordPress werkt kun je de alt-tags zelf invoeren bij het uploaden of selecteren van een afbeelding in het veld Alternatieve tekst. Of je kunt door je mediabibliotheek bladeren en per afbeelding de tekst zelf toevoegen in het daarvoor bestemde veld (groen gemarkeerd in onderstaande afbeelding). Een andere mogelijkheid is in de blok-editor aan de rechtkant onder Afbeelding-instellingen.
Wat is een goede alt-tag?
De hoofdregel is dat een alt-tag relevant moet zijn. Het moet immers een goede omschrijving geven van wat er op de afbeelding te zien is. Denk even aan het laten voorlezen van de tekst voor blinden en slechtzienden: zij moeten begrijpen wat er wordt omschreven. Houd je omschrijvingen daarom kort en specifiek.
Daarnaast is het goed om zoektermen waarop je gevonden wilt worden te vermelden in je alt-tags, maar pas hier wel mee op. Voorkom dat je de alt-tags gaat opvullen met zoektermen (ookwel “keyword stuffing”), omdat je dan het risico loopt dat je website als spam gezien wordt en voor sommige bezoekers minder gebruiksvriendelijk wordt. Wederom geldt hier weer de hoofdregel: vermeld alleen wat echt relevant is.
Google heeft zelf richtlijnen over beeldgebruik gepubliceerd waarin dit ook wordt benadrukt. (Link in het Engels.)
Tekst gaat verder onder advertentie.
Voorbeelden van alt-tags
Een simpel, maar duidelijk voorbeeld is een afbeelding van een knop. De afbeelding van een knop om product X te kopen zou als alt-tag “knop om product X te kopen” moeten hebben.
Een afbeelding van een gele banaan geef je liever niet de tekst “fruit” mee, maar ook gewoon “gele banaan”.
Heb je een foto van een bruiloft op locatie X, dan geef je als alt-tag bijvoorbeeld mee “bruiloft op locatie X”.
Wat je dan niet doet is: “bruidspaar bruiloft trouwen locatie X Nederland bruid bruidegom bruidsjurk taart receptie”. Dit is geen concrete omschrijving en wordt door zoekmachines als spam gezien.
Betreft het een afbeelding van een product dat verkocht wordt? Benoem dan belangrijke eigenschappen zoals merknaam, type product, serienummer, kleur of model. Jouw afbeelding verschijnt dan sneller in de zoekresultaten van mensen die op zoek zijn naar dit product.
Let er daarnaast op dat je ook de bestandsnaam van de afbeelding aanpast om te omschrijven wat er te zien is op de afbeelding. Exporteer je afbeeldingen daarom niet meer met de originele bestandsnaam, maar voorzie ook deze van de juiste termen die omschrijven wat er te zien is.
Wanneer gebruik je geen alt-tags?
Er is een uitzondering op het gebruiken van alt-tags. En dat is wanneer een afbeelding puur decoratief wordt gebruikt. Een websitebezoeker mist namelijk niet veel wanneer zo’n afbeelding niet geladen wordt. En jij hebt waarschijnlijk weinig baat bij bezoekers die je website via die afbeelding vinden, omdat jouw content geen relevante context biedt bij de afbeelding voor deze bezoekers. In dat geval laat je de alt-tag dan ook weg.
Kort samengevat:
- Alt-tags geven een omschrijving van de inhoud van een afbeelding.
- Een goede tag is beschrijvend, kort en specifiek.
- Je gebruikt alt-tags alleen bij afbeeldingen die relevant zijn voor de inhoud van je pagina of blogpost.
- Pas ook de bestandsnaam zodat deze relevant is voor de afbeelding.
- Puur decoratieve afbeeldingen geef je geen alt-tags mee.
Maak het toevoegen van alt-tags aan je afbeeldingen daarom tot een gewoonte. Het kost je weinig tijd voor de extra vindbaarheid die je het oplevert.